Dalam genggaman tangan Tuhan

Dalam genggaman tangan Tuhan

Jumat, 23 Maret 2012

Lelaki yang mengurai rambutku...




Pada suatu masa, saat hanya ada aku dan dia. Waktu terhenti di sana. Dia, lelaki lugu yang belum pernah mengenal cinta. Dipersembahkannya sebuah cinta untukku, utuh penuh. Belum pernah kurasakan cinta setulus itu.

Pada suatu masa, lelaki itu kerap tertawa bersamaku. Terbahak bersama. Dia gemar membuatku tertawa. Sampai mata kecilku hanya tinggal segaris saja dan airmata bahagia, mengalir di sela tawa. Senyumnya bagai lengkung pelangi. Dia lelakiku. Dia menjadi damaiku. Bahagiaku.

Pada suatu masa, lelaki itu memasakkan makanan untukku, walau tidak seperti buatan koki hotel bintang lima, tapi aku tahu dia membuatnya dengan rempah cinta, sehingga rasanya tak kalah dan tak ada duanya.

Pada suatu masa, lelaki itu memainkan sebuah lagu untukku. Denting piano yang dimainkan jemarinya, menghasilkan nada nada indah yang sampai kini masih tergiang dalam telingaku.

Pada suatu masa, jika rambutku kusut dan dengan tidak sabar aku menariknya, lelaki itu akan mengurai rambutku, dengan jemarinya yang suka memainkan piano untukku. Diurainya satu persatu helai rambutku, kemudian dengan hati hati disisirnya sehingga tidak ada helainya yang terjatuh.

Pada suatu masa, saat hari begitu kelabu. Tak kutemukan lagi lelakiku. Walau berhari hari aku menunggunya... 
Tidak kulihat lagi lelaki dengan senyum pelangi.
Tidak ada lagi lelaki, yang memasak dengan rempah cinta.
Tidak kudengar lagi, lelaki yang mendentingkan tuts piano untukku. 
Tidak ada lagi lelaki yang mengurai rambutku.....